Odkurzanie, przecieranie, mycie, zamiatanie…jakie jeszcze inne czynności składają się na koszty usługi sprzątania klatek schodowych i od czego są one uzależnione?
Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to właśnie na właścicielach nieruchomości (a więc na współwłaścicielach, użytkownikach wieczystych oraz jednostkach organizacyjnych, a także osobach posiadających nieruchomość w zarządzie/użytkowaniu) spoczywa obowiązek utrzymania w nich czystości.
Muszą oni m.in.:
Właściciele nieruchomości (w tym także zarządcy budynku jak np. spółdzielnia mieszkaniowa) wczytując się w dokładne zapisy wcześniej wspomnianej Ustawy staja przed niełatwym wyborem, gdyż w tym przypadku możliwe do wdrożenia w życie są dwa rozwiązania:
Jeśli chodzi o sprzątanie klatek schodowych warto rozważyć wszelkie dostępne możliwości
To na jakie rozwiązanie a propos zachowania czystości na klatkach schodowych finalnie się zdecydujemy zależy od kilku czynników – w każdej spółdzielni mieszkaniowej panują bowiem inne zasady. Wpływ na decyzję mają nie tylko dostępne fundusze, ale również czynnik ludzki.
Należy bowiem pamiętać, że to właśnie lokatorzy mają ostateczny głos w tej kwestii, gdyż są oni codziennymi użytkownikami tej części zabudowania i wbrew prawu byłaby sytuacja, gdy decyzja jest im narzucana z góry.
Jednym z możliwych rozwiązań jest dbanie o czystość na klatce schodowej przez… mieszkańców bloku. Nie ukrywamy, że jest to rozwiązanie, które wymaga nie tylko faktycznej chęci dbania o dobro wspólne przez wszystkich mieszkańców danej nieruchomości, ale również dostępności czasowej.
Decydując się na ten ”model” należy przeprowadzić szczegółowe rozmowy ze wszystkimi mieszkańcami i sporządzić regulamin (harmonogram), który rozwieje wszelkie wątpliwości oraz usystematyzuje prace porządkowe.
W tym przypadku każdy najemca (właściciel mieszkania) dba o utrzymanie czystości na własnej kondygnacji (tej, na której znajduje się posiadany przez niego lokal) oraz na schodach kierujących do niższego piętra. Kluczową kwestią jest tutaj ilość mieszkań znajdujących się na kolejnych piętrach, gdyż można wówczas np. zaproponować dyżury z podziałem na konkretne miesiące, czy też tygodnie. Jest to jak najbardziej sprawiedliwe rozwiązanie, które na każdego lokatora nakłada taki sam wymiar obowiązków.
Jednakże sprzątanie klatki schodowej przez lokatorów ma także pewne wady – jedną z najbardziej istotnych jest bez wątpienia ewentualna nieuczciwość mieszkańców. Nawet jeśli większość lokatorów zgodzi się na tego typu rozwiązanie, to wcale nie mamy gwarancji że wszystkie osoby przyłożą się do pracy z taką samą sumiennością. Na porządku dziennym są bowiem sytuacje, w których lokatorzy intencjonalnie pomijają swoją kolej, co prowadzi do zaburzenia całego harmonogramu oraz problemów z zachowaniem czystości na całym terenie nieruchomości.
Ponadto przy tego typu rozwiązaniu należy wziąć pod uwagę także kondycję oraz sprawność osób starszych, które zamieszkują nieruchomość – owszem prawdopodobnie będą mieć szczere chęci pomocy, jednak z uwagi na zaawansowany wiek mogą nie podołać nałożonym na nie obowiązkom.
Drugą możliwością (na którą decyduje się przeważająca większość spółdzielni mieszkaniowych, małych oraz dużych wspólnot mieszkaniowych etc.) jest zatrudnienie i regularne korzystanie z usług profesjonalnej firmy sprzątającej, która oferuje sprzątanie osiedli mieszkaniowych wraz z przylegającymi do nich podwórkami (tzw. patio), chodnikami oraz oczywiście wewnętrznymi częściami budynków (jak chociażby klatki schodowe czy podziemne garaże).
Zatrudniając firmę oferującą kompleksowe usługi sprzątania mamy gwarancję, że będzie ona wykonywała zlecone zadania z odpowiednią regularnością oraz co najważniejsze dokładnością, czego nie możemy być pewni wybierając ”model lokatorski”.
Firmy sprzątające, które oferują usługi na najwyższym poziomie posiadają nie tylko wysokiej klasy sprzęt (jak np. specjalne odkurzacze budowlane, myjki do okien z długim wysięgnikiem, czy też zestaw specjalistycznych detergentów, które dostępne są jedynie w dobrych sklepach z chemią) ułatwiający zaprowadzanie porządku w danym miejscu, ale również zatrudniają osoby, które faktycznie znają się na tym co robią i w każde powierzone zadanie wkładają maksimum zaangażowania.
Decydując się na zatrudnienie profesjonalistów mamy gwarancję, że odpowiednio zadbają oni o każdą reprezentacyjną część naszej nieruchomości, a tym samym odciążą mieszkańców z kolejnych obowiązków. Co ważne, jeśli pracownicy zatrudnionej firmy nie wywiązują się odpowiednio ze zleconych im prac, zawsze można skontaktować się z właścicielem firmy i zgłosić swoje zastrzeżenia.
Ponadto wiele firm sprzątających oferuje kompleksowe usługi, które znacznie wykraczają poza samo sprzątanie klatek schodowych – m.in. zajmują się również pielęgnacją przylegających do nieruchomości terenów zielonych, odśnieżają chodniki, usuwają różnorakiego typu zanieczyszczenia z patio oraz wykonują wszelkie dodatkowe zlecenia.
Mówiąc w skrócie zatrudnienie firmy sprzątającej jest zdecydowanie bardziej korzystnym rozwiązaniem, dzięki któremu bez większych problemów można zaprowadzić porządek na terenie nieruchomości.
Cena uzależniona jest przede wszystkim od zakresu usług, jakie wchodzą w zakres danego, oferowanego przez firmę sprzątającą, a także od szczegółowego metrażu klatek schodowych oraz innych powierzchni, które mają zostać uprzątnięte.
Zazwyczaj firmy oferujące kompleksowe sprzątanie klatek schodowych oferują indywidualną wycenę przed podpisaniem ze spółdzielnią (czy też wspólnotą mieszkaniową)ostatecznej umowy, dlatego też ciężko jest podać jedną, konkretną kwotę. Jeśli chodzi o zakres cenowy, zazwyczaj waha się on w przedziale 2,02 – 2, 73 zł/m3 brutto, a największe różnice w cenie za usługę sprzątania klatek schodowych występują na terenie województwa mazowieckiego.
Finalna kwoty jaką przyjdzie nam zapłacić za zleconą usługę sprzątania osiedla mieszkaniowego, budynku użyteczności publicznej, budynków wielorodzinnych czy pojedynczych bloków uzależniona jest od następujących kwestii:
- pielęgnacja terenów zielonych;
- sprzątanie garaży;
- oczyszczanie placów zabaw;
- odśnieżanie, zabezpieczanie solą oraz usuwanie wszelkiego typu zanieczyszczeń z chodnika;
- utrzymywanie czystości w pomieszczeniach gospodarczych oraz piwnicach;
- utrzymanie czystości na terenie parkingów oraz dróg wewnętrznych;
- porządkowanie terenów patio;
- doczyszczanie okien, klatek schodowych, ścian etc. po remontach oraz innych pracach budowlanych;
- oczyszczanie dachów;
Większość firm oferuje rozbudowane pakiety sprzątania klatek schodowych
Popularnym rozwiązaniem wśród firm oferujących profesjonalne usługi sprzątania klatek schodowych oraz terenów należących do wspólnot mieszkaniowych są różnego rodzaju pakiety (abonamenty), które znacznie ułatwiają wybór najlepszego dla danego miejsca rozwiązania.
Są to m.in. pakiety w skład, których wchodzi:
Nasza firma od wielu lat zajmuje się profesjonalnym sprzątaniem osiedli, wspólnot mieszkaniowych, klatek schodowych, a także pojedynczych bloków i tzw. budynków wielorodzinnych. Nieustannie pracujemy nad pogłębianiem naszej wieloletniej praktyki, a w codziennej pracy nie boimy się wykorzystywać innowacyjnych technologii oraz rozwiązań wpływających na zwiększenie satysfakcji z naszej pracy.
Każda ”powierzona” w nasze ręce nieruchomość zarządzana jest przez jednego z przedstawicieli naszej firmy, który stale nadzoruje pracę zespołów sprzątających oddelegowanych do wykonania zleceń na terenie danej lokalizacji. Korzystając z usług naszej firmy nie ma więc obaw, że prace będą wykonywane niedokładnie lub nie będą mieli Państwo możliwości uzyskania szczegółowych informacji. Przedstawiciele odpowiadają nie tylko za terminowe wykonywanie prac, ale również monitorują dostawę oraz bieżący poziom wykorzystania sprzętu oraz niezbędnych środków czystości, dlatego tez mają Państwo pewność, że dołożymy wszelkich starań by prace były wykonane rzetelnie.
W CityClean24 do każdego Klienta podchodzimy indywidualnie, dlatego też każdorazowo przygotujemy specjalną wycenę, w której brane są pod uwagę takie czynniki jak:
- częstotliwość prac;
- zakres zleconych prac;
- czas jaki należy przeznaczyć na wykonanie usługi;
- dodatkowe wymagania Klientów;
- budżet przeznaczony na wykonanie usługi przez firmę;
Przykładowo:
- odśnieżanie, za które opłata pobierana jest w przypadku koniecznych interwencji;
- okresowe mycie okien (najczęściej 3 razy w roku), które doliczane jest do łącznej faktury za sprzątanie;
- specjalistyczne środki czystości – mogą być one zawarte w cenie umowy lub też refakturowane na firmę zarządzającą wspólnotą mieszkaniową;